Om Hans Pålsson i pressen

I Sverige

”En rasande fin pianist!”
”Hans Pålsson – den mogne mästaren”

Rubriker i Dagens Nyheter

”En Mozart full av styrka och storslagenhet. Pålssons Mozart är inte något museiföremål, utan en i hög grad levande realitet”

”En vibrerande sensibilitet i tongivningen, en skara klingande sensuella subtiliteter som får Skrjabins mystiska delikatesser att avteckna sig som psykogram”

Dagens Nyheter

”I pianisten Hans Pålssons konstnärssjäl finns både en filosofnatur och en profetisk ande…En lysande pianistkarriär!”

Svenska Dagbladet

”Han spelar Brahms med en mognad, ett eftersinnande allvar, som man annars bara då och då möter hos äldre mästare….Genialt spel av Hans Pålsson”

Göteborgs-Posten

”Vandringen genom Beethovens opus 110 bjöd på andlöst spännande utsikter. Vilken auktoritet, vilken djup känsla som dolde sig i detta mycket medvetna och medskapande spel!....Hans Pålssons tekniska kunnande, musikaliska intelligens och sällsynta gestaltningsförmåga är väl dokumenterade. Men man upphör aldrig att förundra sig.

Sydsvenska Dagbladet (Sydsvenskan)

”En veritabel Orfeus vid klaveret….Som ingen annan svensk pianist har Hans Pålsson en pianoton till brädden fylld av personlig smak, av timbre….Tolkningen var fullkomligt kongenial”

Expressen

”Vi hänför i fortsättningen Hans Pålsson till skaran världspianister. Han har en artistisk och repertoarmässig bredd som få klaverspelare. Men han besitter en ännu väsentligare egenskap – den att utvecklas tvångslöst men med obönhörlig konsekvens”

Aftonbladet

Beethovens 32 pianosonater

Hans Pålsson spelade samtliga 32 pianosonater av Beethoven i Stockholms Konserthus på 8 konserter mellan den 28 januari och 13 februari 2010.

Ur Dagens Nyheters recensioner:

Sonatsuccé.

Modig uttolkare.

Hans Pålsson är allt annat än feg.

Han har också en egen attityd till verken och låter den kompromisslöst skina igenom.

Det finns på en gång något måttfullt och djupt mänskligt över hans hållning.

Pålsson är en behärskad romantiker.

Han söker inte sötman, men någon gång söker den honom.

Det intima förvaltades exemplariskt.

…en nivå som få pianister kan glädja sig åt.

Den stora publik som följer honom håller andan.

Måttfullhet är ett ideal bara för medelmåttor och här fanns möjligheten att berusa sig på något av det bästa som finns i musikväg.

…såväl stor nyansrikedom som en omisskännlig kärlek till musiken.

I utlandet

”Den största pianoafton jag någonsin upplevt.
...ett flyhänt och virtuost flöde, en innerlig ömsinthet och en lidelsefull inlevelse.
Pålssons tolkning och frasering var mästerlig. Han kombinerade ett förandligat, dramatiskt djup med klarhet i fraseringen. Klangen i varje enskild ton hade sin specifika textur.
Publiken svämmade över av häpnad och lycka.  Att höra honom i konsert kan förändra vårt sätt att lyssna på musik.”

The Millbrook Independent, New York

”Det viktiga för Pålsson är att penetrera  kompositionernas logik och struktur, men också att ge verken en stämning av mörkt romantiskt djup, ofta höljt i en meditativ och suggestiv klärobskyr…Pålssons pianospel var präglat av täthet och uttrycksfullhet. Interpretens kraft, koncentrerad från början till slut, försatte publiken i en nästan religiös gripenhet”

Il Giornale, Milano

”I tolkningen fanns en mångfald som öppnade för de mest fascinerande musikaliska aspekter…En stor kväll!”

Aftenposten, Oslo

”Ett förnämt, svalt och väldisponerat framförande som bubblade av rytmisk energi och musikglädje…Ett lysande klart, klangskönt och lyriskt rörligt spel!”

Berlingske Tidende, Köpenhamn

”En av de absolut finaste kammarmusikinspelningar jag hört”

Syracuse Guide, USA

”Med en ciselerat skarp och motoriskt präglad version av Stravinsky framträdde Hans Pålsson som en i ny musik väl hemmastadd interpret…Han använde sitt utomordentligt rikt differentierade anslag fullständigt suveränt i Beethovensonaten. Storartat!”

Nordwest-Zeitung, Tyskland

”Hans Pålssons subtila framförande och briljanta teknik blev en oförglömlig upplevelse”

Wiadomosci, Polen

”Hans Pålsson spelade Beethoven med djup känsla för musikens inneboende energi…Med Debussy bevisade han att han inte heller är främmande för fyrverkerier”

The Guardian, London

”En inspelning av stor interpretatorisk betydelse”

Fono Forum, Tyskland

”En utsökt artist som utan tvivel kommer att bli ryktbar utanför sitt hemland”

Gramophone, England